Programy lojalnościowe to narzędzia, które wykorzystuje obecnie wiele firm. Przynoszą one korzyści zarówno dla klienta, jak i dla przedsiębiorstwa, zwiększając jego zyski. Jeśli poszukujesz odpowiedniego programu lojalnościowego dla swojej firmy, możesz się nieco pogubić w jego rodzajach. W tym artykule omówimy, czym jest program lojalnościowy i jakie są jego rodzaje, dzięki czemu decyzja stanie się o wiele łatwiejsza. Zapraszamy do lektury.
Program lojalnościowy – co to i dla kogo?
Mianem programu lojalnościowego wbrew pozorom nie określamy stricte samej aplikacji. To długotrwałe działania marketingowe, których zadaniem jest budowanie oraz podtrzymywanie relacji z klientami, tworząc grupę stałych konsumentów, atrakcyjnych dla przedsiębiorstwa pod względem ekonomicznym. Takie działania mogą znacznie zwiększać obroty i zyski firmy, jednocześnie budując zaufanie klienta do marki. Badania dowodzą, że programy lojalnościowe mają duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów, a ponad połowa Polaków twierdzi, że bierze udział przynajmniej w jednym takim programie.
Do jakich firm skierowana jest oferta programów lojalnościowych? Są to przede wszystkim takie przedsiębiorstwa, którym zależy na stałym kontakcie i powracających klientach. Może to być zatem nie tylko sklep spożywczy, ale także wszelkie placówki handlowe oraz przedsiębiorstwa oferujące swoje usługi klientom, np. salony kosmetyczne, firmy cateringowe, firmy sprzątające i wiele innych.
Rodzaje programów lojalnościowych
Pewnie zadajesz sobie pytanie, jaki jest najlepszy program lojalnościowy. Otóż odpowiedź nie jest jednoznaczna – dużo zależy od tego, jaką działalność prowadzisz i jakie efekty chcesz uzyskać. Inne rozwiązania sprawdzą się w branży gastronomicznej, a inne w motoryzacyjnej czy handlowej, dlatego warto dobrze przemyśleć te kwestie i rozważyć różne rozwiązania. Poniżej przedstawimy najpopularniejsze rodzaje programów lojalnościowych.
Program punktowy
Pierwszym, a zarazem najczęściej wykorzystywanym programem jest punktowy, wykorzystywany do tzw. nabijania punktów. Zbiera się je podczas zakupów, a ich liczba zależna jest od wysokości wydanej kwoty. Takie punkty klient może wymienić na nagrody. Zarówno liczbę przyznanych punktów za określoną kwotę, jak i nagrody oraz liczbę punktów, za które można je uzyskać, wyznaczasz Ty, jako przedsiębiorca. Pamiętaj jednak, że aby ten rodzaj programu lojalnościowego przyciągał klientów, nagrody muszą być atrakcyjne i realne do osiągnięcia. Program punktowy z pewnością sprawi, że stworzysz grono stałych klientów, którzy przynajmniej kilkakrotnie odwiedzą Twoją firmę.
Program klubowy
Ten rodzaj programu lojalnościowego często powiązany jest z programem punktowym w jednej aplikacji. Klient, dołączając do programu klubowego, otrzymuje kartę członkowską (najczęściej w formie elektronicznej), którą skanuje przy każdym zakupie. Taka karta daje mu dostęp do wielu korzyści, np. bonów rabatowych i zniżek, z których mogą korzystać jedynie klubowicze. Program punktowy niesie korzyści nie tylko dla konsumenta, ale także dla przedsiębiorstwa. Oprócz oczywistych zalet związanych z zaufaniem i sympatią klienta należy także wyróżnić możliwość zwiększenia sprzedaży produktów, na których najbardziej nam zależy. Tym sposobem możesz na przykład sprzedać produkty o kończącej się dacie ważności po niższej cenie lub asortyment tematyczny, np. ozdoby bożonarodzeniowe po świętach. Pamiętajmy, że aż 66% uczestników takich programów deklaruje, że promocje z aplikacji lojalnościowej mają wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe.
Program partnerski
A gdyby tak podwoić korzyści z programu lojalnościowego? Wiele firm będących we współpracy z inną marką decyduje się na program partnerski. Dwie niekonkurujące ze sobą firmy mogą połączyć siły i wspólnie zyskać szerokie grono stałych klientów, którzy zwiększą zyski obu firm. Współpracę warto podjąć z firmą uzupełniającą nasz asortyment lub nasze usługi. Przykładowo salon fryzjerski może stworzyć wspólną aplikację lojalnościową ze sklepem oferującym produkty do pielęgnacji domowej włosów. Na takim programie zyskają nie tylko klienci, ale także obie firmy.
Program indywidualny dla firm
W Loyalty Club oferujemy innowacyjny program lojalnościowy, który daje możliwość pełnej personalizacji. Oznacza to, że możesz w jednej aplikacji nabijać punkty, umieszczać aktualności, promocje, rabaty, informacje o punktach sprzedaży, gazetki produktowe i wiele innych. Taki rodzaj programu cieszy się dużym uznaniem zarówno wśród przedsiębiorców, jak i ich użytkowników. Za sprawą możliwości personalizacji program Loyalty Club sprawdza się w różnych branżach. Dzięki temu nasza firma cieszy się szerokim gronem klientów.