Loyaltyclub - Programy lojalnościowe

Program lojalnościowy - co to jest i jak działa?

21 lutego, 2024

Programy lojalnościowe to niezwykle popularne rozwiązanie, które jest nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu w wielu branżach. Strategia ta ma na celu zbudowanie oraz utrzymanie silnych relacji między firmą a klientami, co sprowadza się do obopólnych korzyści na wielu płaszczyznach. Zastosowanie programu lojalnościowego w firmie może między innymi wpłynąć na zadowolenie klientów oraz ogólny wzrost przychodów.

W naszym artykule wyjaśnimy, czym są programy lojalnościowe, na jakiej zasadzie działają, oraz dlaczego są tak powszechnie stosowane. Dowiecie się, dlaczego warto wykorzystać tego typu strategie w swoim biznesie oraz co takiego sprawia, że programy lojalnościowe pozwalają osiągnąć sukces.

Czym jest program lojalnościowy?

Program lojalnościowy jest typem strategii marketingowej cieszącym się dużą popularnością, stosowanym przez marki z różnych branż, polegającej na nagradzaniu klientów za lojalność wobec produktów lub usług firmy. Programy te opierają się na budowaniu długoterminowych relacji z klientami poprzez zachęcanie ich do kolejnych zakupów, poprzez nagradzanie za częste korzystanie z oferty marki. Programy lojalnościowe upoważniają klientów do różnego rodzaju korzyści, wśród których możemy spotkać rabaty, darmowe dodatkowe produkty, nagrody rzeczowe, ekskluzywny dostęp do wybranych ofert, czy punkty lojalnościowe, które można wymienić na nagrody. Strategia programów lojalnościowych opiera się na gromadzeniu danych na temat klientów, dzięki czemu można stosować spersonalizowane oferty, dopasowane do ich potrzeb, preferencji oraz oczekiwań. Co więcej, działania te nie prowadzą jedynie do zwiększenia lojalności klientów, którzy już od jakiegoś czasu są z marką, ale także pomagają pozyskać nowych konsumentów na podstawie pozytywnych relacji ze swoimi odbiorcami.

Jak działa program lojalnościowy?

Programy lojalnościowe mają za zadanie przynieść korzyści zarówno firmie, jak i klientom. Dlatego też w zamian za skorzystanie z usług lub produktów firmy, klienci otrzymują różnego typu nagrody, które zwiększają swoją wartość wraz z ilością zamówień oraz kwotą wydaną w sklepie. Takie działania znacznie pomagają utrzymać obecnych konsumentów oraz zdobyć ich lojalność, dzięki czemu będą chętniej wracać do naszego sklepu. Aby stać się członkiem programu lojalnościowego, należy posiadać status stałego klienta, czyli osoby, która regularnie korzysta z usług lub produktów oferowanych przez markę. Sposobów na nagradzanie konsumentów w zamian za powtarzalne zakupy jest wiele, większość firm stosuje punktowy system lojalnościowy, opierający się na przyznawaniu określonej ilości punktów za każdą wydaną złotówkę. Następnie uzbierane punkty można wymienić na określone rabaty, bonusy, darmowe produkty lub inne określone nagrody rzeczowe.

Czynniki wpływające na sukces programu lojalnościowego

Aby program lojalnościowy był skuteczny, należy skupić się na kilku kluczowych kwestiach, które sprawią, że korzystanie z niego będzie atrakcyjne dla obu stron.
  • Pierwszą z nich jest oferowanie klientom ekskluzywnych korzyści dostępnych jedynie dla członków programu. Takie działanie sprawi oczekiwane rezultaty i skłoni klientów do powtarzalnych zakupów, po to, by móc uzyskać specjalną kartę członkowską lub zostać uczestnikiem programu lojalnościowego, który upoważni do korzystania z ofert specjalnych.
  • Zadowolony klient to podstawa sukcesywnego biznesu, dlatego wszelkie działania powinny być jak najlepiej do niego dopasowane, by móc odpowiadać jego potrzebom oraz preferencjom. W tym celu należy zbierać dane o swoich klientach i na tej podstawie tworzyć ukierunkowane komunikaty oparte np. na podstawie jego wcześniejszych zakupów. Dzięki temu konsument będzie miał poczucie, że firma troszczy się o niego i jest dla niej ważny, co znacznie wpłynie na postrzeganie marki w jego oczach.
  • Programy lojalnościowe powinny być skonstruowane w prosty sposób, tak by każdy zainteresowany, który spełnia określone warunki, mógł się do niego zapisać i skorzystać z jego zalet. Z kolei nagrody oferowane przez firmę powinny być na tyle atrakcyjne, by klienci mieli cel wynikający z regularnych zakupów. Zbyt skomplikowany i zawiły system odstrasza, podobnie jak nagrody, które nie są współmierne do znacznych kwot wydanych na poprzednie zakupy.

Dlaczego warto stworzyć program lojalnościowy dla swojej marki?

Marki oferujące swoim klientom możliwość dołączenia do specjalnego ekskluzywnego programu, są znacznie bardziej interesujące dla nich, niż te, które nie zapewniają tego typu usług stałym klientom. Dobry program lojalnościowy wpływa na budowanie świadomości marki w oczach odbiorców i tworzy relacje firmy z klientami, za czym idzie dokonywanie większych zakupów. Lojalni klienci, którzy widzą, że marka docenia ich zaangażowanie, kupują więcej, co znacznie przekłada się na zyski firmy, generując ogromne przychody. Utrzymanie stałego klienta jest znacznie prostsze niż pozyskanie nowego, biorąc pod uwagę zarówno koszty, jak i poświęcony na to czas. W tym właśnie celu lepiej jest stworzyć specjalne programy w postaci karty lojalnościowej lub dostępne po zalogowaniu w aplikacjach mobilnych. Dzięki nim wskaźnik rezygnacji klientów będzie znacznie mniejszy, a ich zaangażowanie i chęć do częstszych zakupów wzrośnie. Co więcej, stali klienci chętnie polecają produkty, z których są zadowoleni swoim bliskim, co również wpływa na promocję marki oraz pozyskiwanie nowych odbiorców. Tworząc aplikację mobilną z programem lojalnościowym, warto również zadbać o to, by była ona wyposażona w opcję dodawania opinii przez klientów. Na tej podstawie firma będzie otrzymywała rzetelny feedback i zyska możliwość do wprowadzenia nowych strategii, które usprawnią zarówno produkty jak i usługi.

Jakie korzyści mogą przynieść programy lojalnościowe?

Dobrze przygotowany program lojalnościowy może przynieść firmie szereg korzyści, wśród których możemy wymienić:
  • zmniejszenie kosztów związanych z pozyskaniem nowych klientów,
  • zwiększenie świadomości marki oraz lojalności klientów,
  • zwiększenie sprzedaży, a tym samym przychodów,
  • wzmocnienie relacji z obecnymi klientami poprzez nagradzanie ich za lojalność,
  • poprawa reputacji marki,
  • możliwość otrzymania feedbacku na temat produktów oraz usług oferowanych przez firmę,
  • zwiększenie liczby ponownych zakupów, a tym samym stałych klientów.

Rodzaje programów lojalnościowych

Istnieją różne typy programów lojalnościowych, które mogą różnić się od siebie w zależności od oferty danego sklepu. Choć mają one na celu zbudowanie relacji i zachęcenie klientów do wzięcia udziału w programie oraz dalszych zakupów, poszczególne programy lojalnościowe różnią się od siebie. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze z nich, zwróć uwagę na różnice pomiędzy nimi, by móc jak najlepiej dopasować odpowiedni program lojalnościowy do potrzeb swoich klientów.
  • Subskrypcja- programy oparte na subskrypcji polegają na cyklicznym płaceniu określonej kwoty za możliwość korzystania z usług firmy. Opłata członkowska stanowi podstawę do wzięcia udziału w programie lojalnościowym, oferując dodatkowe usługi jedynie dla zalogowanych użytkowników.
  • Program oparty na zbieraniu punktów- popularne rozwiązanie, wykorzystywane w różnych branżach. Celem programu lojalnościowego jest zbieranie punktów za każde zakupy, lub skorzystanie z usług danej firmy, które następnie można wymienić na darmowe nagrody, zniżki lub dodatkowe bonusy.
  • Cashback- klient ma możliwość otrzymania zwrotu określonego procentu wydanej kwoty na własne cele w zamian za korzystanie z usług danej firmy lub oferowanych produktów. Taka forma lojalności często jest wykorzystywana przez banki, które zwracają część wydanej kwoty w zamian za korzystanie z ich kart płatniczych.
  • Programy oparte na poziomach- działają na podobnej zasadzie do programów lojalnościowych opartych na zbieraniu punktów, z tą różnicą, że w tym przypadku zebrane punkty odblokowują wyższe poziomy, które dają dodatkowe korzyści w postaci wyższych rabatów lub ekskluzywnych ofert.
Programy lojalnościowe są niezwykle skuteczną strategią marketingową, która bazuje na budowaniu długoterminowych relacji z klientami poprzez zachęcanie ich do częstszych zakupów lub skorzystania z usług danej firmy. Nagradzanie klientów za ich lojalność wobec marki może odbywać się na różne sposoby od dostępu do ekskluzywnych ofert, przez atrakcyjne rabaty, aż po darmowe produkty, które mogą otrzymać na określonych warunkach. Tego typu działania mają na celu tworzyć pozytywny wizerunek firmy w oczach odbiorców, a także zwiększać ich zaangażowanie, które owocuje pomnożeniem zysków marki. Wykorzystanie programu lojalnościowego umożliwia również zbieranie danych na temat preferencji klientów, co pozwala na znacznie lepsze dopasowanie oferty do ich potrzeb, co korzystnie przełoży się na lojalność klientów i sprawi, że będą oni chętniej do nas wracać.