W czasach wszechobecnej mobilności, aplikacje napisane na telefony komórkowe zdecydowanie wyparły tradycyjne rozwiązania, np. w postaci plastikowych kart lub naklejek do zbierania. Smartfony w tym względzie okazały się niezawodnym narzędziem marketingowym i źródłem nieprzerwanej komunikacji z klientem. Im ciekawsza aplikacja, tym bardziej rośnie zainteresowanie nią od strony klientów. Jednak to nie szata graficzna, ani nawet nie sama oferta są w jej przypadku najważniejsze, a pełna
personalizacja programu lojalnościowego.
Czym jest personalizacja?
Personalizacja w marketingu jest często wymieniana obok segmentacji jako narzędzie pozwalające znacznie efektywniej pozyskiwać klientów i zwiększać swoją sprzedaż. Warto jednak dokładniej przyjrzeć się temu,
czym jest personalizacja, ponieważ sięga ona znacznie głębiej i jest bardziej skomplikowana niż samo grupowanie konsumentów ze względu na ich podstawowe wybory. Personalizowanie to inaczej dopasowywanie oferty oraz nagród lojalnościowych do konkretnych klientów, ich potrzeb oraz oczekiwań. Jest to możliwe dzięki obserwowaniu i zbieraniu danych dotyczących ich rutyny, zachowań podczas zakupów, przyzwyczajeń, ale również danych opierających się na segmentacji, czyli danych demograficznych, związanych z wiekiem, płcią czy wykonywanym zawodem. Zgodnie ze statystykami, dobre, indywidualne przygotowanie oferty dla klienta znacznie zwiększa jego sympatię dla danego sklepu i zaangażowanie przez niego w organizowane przedsięwzięcia.
Od czego zacząć personalizację oferty?
W każdym przypadku
personalizacja oferty należy zacząć od rzetelnego zebrania i opracowania danych na temat konsumenta. Najlepiej wykorzystać do tego celu proste i skuteczne narzędzia, z jakich klient sam chętnie korzysta na co dzień, a więc na przykład z aplikacji programu lojalnościowego czy konta założonego na stronie sklepu. To najlepsza metoda, aby dotrzeć do najważniejszych informacji, czyli aktywności, sposobu robienia zakupów, najczęściej wybieranych towarów lub usług, wartości zamówienia, akcji i promocji, które wzbudziły zainteresowanie i zachęciły do skorzystania z nich. Wiedząc, co i gdzie, ale też, kiedy i jak klienci dokonują wyborów, pozwala na indywidualne dopasowanie ofert promocyjnych oraz nagród w programach lojalnościowych, a tym samym na jeszcze większe zaangażowanie ze strony kupującego. Konsumenci zawsze lepiej reagują na oferty leżące w kręgu ich zainteresowań, pozwalając w ten sposób także na szerszą komunikację z marką, na przykład na powiadomienia push, wysyłane na telefon. Dobrym sposobem na pozyskanie danych od klientów jest organizowanie konkursów i quizów, a także ankiet – zaangażowany, przekonany do marki klient znacznie chętniej będzie udzielał odpowiedzi i zostawiał w systemie więcej istotnych danych marketingowych na swój temat.
Jak wygląda personalizacja w programie lojalnościowym?
Po uruchomieniu aplikacji system wita użytkownika po imieniu i wyświetla zwykle najlepsze, aktualne oferty i promocje, jakie mogą od razu wzbudzić jego zainteresowanie. To dobry start dla każdego programu lojalnościowego i jeden z ważnych punktów personalizacji. Zebrane z różnych źródeł dane o użytkowniku, które następnie są przeanalizowane i umieszczone w systemie, pozwalają na lepsze przygotowanie bieżącej oferty.
Personalizacja programu lojalnościowego to w pierwszej kolejności utworzenie konta użytkownika, na którym może on przeglądać aktualnie zebrane punkty czy przygotowane specjalnie dla niego oferty i nagrody. Co ciekawe, statystyki pokazują, że coraz więcej klientów godzi się również na personalizowanie reklam, co także przekłada się na zwiększoną sprzedaż określonych produktów. Im lepsze dopasowanie, tym mocniejsze przywiązanie klienta do marki i regularniejsze zakupy.
Praktyczne dodatki do personalizacji oferty
Ilość aplikacji mobilnych, związanych z kontami w konkretnych sklepach czy punktach usługowych jest obecnie tak duża, że konieczne okazuje się wprowadzanie do nich kolejnych urozmaiceń. Aby być o krok przed konkurencją,
personalizację programu lojalnościowego warto rozszerzyć o dodatkowe opcje. Doskonale nadają się do tego celu fundacje i organizacje charytatywne, których konta są automatycznie zasilane przy dokonywaniu przez klienta konkretnych zakupów lub po przekroczeniu wskazanych wartości koszyka zamówień. W ten sposób konsument zyskuje świadomość, że realnie przyczynia się do poprawy czyjegoś życia, dokładając od siebie cegiełkę na ten cel. Warto rozważyć również oferty specjalne, które mogą obejmować limitowana edycje produktów, darmową dostawę czy towary niedostępne za pomocą aplikacji, wymagające pojawienia się w punkcie stacjonarnym. Również same nagrody są coraz mniej anonimowe – pojawiają się na nich imiona uczestników czy opcja ich darmowego dostarczenia pod wskazany adres.