Loyaltyclub - Programy lojalnościowe

Personalizacja ofert w programie lojalnościowym

30 listopada, 2023

Każda branża, niezależnie od tego czy działająca online czy offline jest bardzo wymagająca i zmienna. Klienci wciąż oczekują od nas czegoś nowego, co będzie nie tylko spełniało ich potrzeby, ale również zapewniło wyjątkowe doświadczenia oraz indywidualne podejście do każdego z nich. Już nie wystarczy jedynie oferowanie wysokiej jakości produktów oraz usługi w atrakcyjnych cenach - konieczne jest dostosowanie oferty sklepu internetowego do danego klienta, by móc wyróżnić się na tle konkurencji. Dużym ułatwieniem w identyfikowaniu indywidualnych potrzeb klienta są programy lojalnościowe.

Spis treści
  1. Segmentacja klientów
  2. Czym jest program lojalnościowy?
  3. Modele programów lojalnościowych
  4. Personalizacja oferty w e-commerce- jak ją wykorzystać?
  5. Jak wykorzystać personalizację w programach lojalnościowych?

Program lojalnościowy pomaga w segmentacji klientów

Programy lojalnościowe, które jeszcze do niedawna ograniczały się do gromadzenia punktów za zakupy, by następnie móc wymienić je na nagrody, rabaty lub bonusy do zamówień, aktualnie są niezwykle rozwiniętymi narzędziami, które dzięki zbieranym przez nie danym mogą wspomóc personalizację i odkrycie indywidualnych preferencji klientów dla naszych działań marketingowych.
Proces personalizacji opiera się na dostosowywaniu propozycji marketingowych marki oraz promocji do indywidualnych preferencji i potrzeb klientów. Pozwala to na stworzenie długoterminowych relacji, poprzez zrozumienie zachowań i oczekiwań klientów, a także ofert, które trafiają do nich na podstawie różnych czynników tj. dane demograficzne czy zainteresowania. Definicja procesu personalizacji oferty
Nasz poradnik przybliży wam pojęcie programu lojalnościowego oraz jego poszczególne modele. Dowiecie się, jak możecie wykorzystać personalizację w tworzeniu pakietów lojalnościowych, by jak najlepiej móc sprostać wymaganiom klientów oraz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym.

Czym jest program lojalnościowy?

Program lojalnościowy to element strategii marketingowej, której celem utrzymywanie klientów w danej firmie, nagradzając ich za regularne zakupy oraz zachęcając do kolejnych. Działania te przyczyniają się do zwiększenia przywiązania klientów, a także ich zaangażowania, co znacznie wpływa na budowanie trwałych relacji. Programy lojalnościowe bazują na zbieraniu punktów lojalnościowych, które można wymienić na przykład na:
  • zniżki lub nagrody,
  • wcześniejszy dostęp do nowych ofert,
  • karty rabatowe dla stałych klientów,
  • zaproszenia na specjalne wydarzenia organizowane przez markę,
  • dostęp do ekskluzywnych materiałów i inne, w zależności od programu.

Zwiększenia lojalności klientów dzięki aplikacji mobilnej

Aktualnie najlepszą metodą zarządzania programem lojalnościowym jest aplikacja mobilna, która pozwala nie tylko łatwo śledzić punkty, ale też ułatwia na gromadzenie danych o klientach, które później można wykorzystać do personalizacji komunikatów promocyjnych. Tego typu działania pozwalają na jeszcze lepsze dopasowanie działań marketingowych do indywidualnych potrzeb oraz preferencji klientów, co stanowi istotny element przy personalizacji ofert.

Modele pakietów lojalnościowych

Dobrze skonstruowany pakiet lojalnościowy to doskonałe narzędzie do zwiększenia lojalności klientów oraz ich zainteresowania, a co za tym idzie zwiększenia sprzedaży. Istnieją różne modele pakietów lojalnościowych, które możemy dopasować zarówno do potrzeb klienta, jak i firmy. Poniżej najpopularniejsze z nich.
  • Programy lojalnościowe w aplikacjach mobilnych to obecnie jedne z najbardziej popularnych modeli pakietów lojalnościowych na rynku. Firmy korzystają z aplikacji, które pozwalają użytkownikom nie tylko robić zakupy za ich pośrednictwem, ale również dodawać ulubione przedmioty do listy życzeń, zarządzać zwrotami, sprawdzać dostępność w salonach stacjonarnych, czy śledzić na bieżąco swoje zamówienia. Aplikacje zbierają również dane na temat preferencji klientów i na tej podstawie proponują produkty personalizowane, które można połączyć z rzeczami, które mamy już w koszyku i dzięki temu np. stworzyć modny zestaw.
  • Budowanie lojalności poprzez subskrypcję (abonament). Niektóre firmy tworzą specjalne oferty dla swoich stałych klientów w postaci subskrypcji, która ma na celu zmniejszenie kosztów przesyłki, dostęp do specjalnych zniżek lub innych korzystnych promocji. W zamian za comiesięczną opłatę klienci mogą zyskać szereg korzyści, jednak oferta ta kierowana jest głównie do osób, które często robią zakupy w danym sklepie internetowym, wtedy subskrypcja jest najkorzystniejsza.
  • Systemy punktowe cały czas są podstawą programów lojalnościowych. Klienci otrzymują określoną liczbę punktów za zakupy, ale też rekomendacje czy wyrażenie opinii, które później mogą wymienić na atrakcyjne nagrody, albo zniżki. Punkty zazwyczaj naliczane są w zależności od wysokości zakupów i jest to jeden z najprostszych i najbardziej popularnych programów lojalnościowych, jakie stosują marki.
  • Poziomowe programy lojalnościowe w których wraz z kolejnymi zakupami awansują na kolejne poziomy. Wyższe levele upoważniają do większych zniżek, które rosną wraz z ilością zakupów na stronie.
  • Inną metodą na budowanie lojalności jest udostępnianie programów partnerskich pozwalających na uzyskanie korzystniejszych ofert. Wiele firm współpracuje z innymi markami, oferując wachlarz korzyści dla swoich klientów. Pozwala to na gromadzenie punktów na jednej platformie, a następnie możliwości wykorzystania ich w firmach partnerskich, które oferują produkty lub usługi z innych branży.
  • Cashback jest formą programu lojalnościowego lub promocji, polegającym na częściowym zwrocie pieniędzy wydanych na zakupy na konto lub kartę klienta. Zwrot ten może być zwrócony na kartę klienta lub na konto do wykorzystania na kolejne zakupy w danym sklepie.
  • Grywalizacja jest wykorzystaniem elementów znanych z gier w celu zwiększenia zaangażowania poprzez wprowadzenie rywalizacji, nagród, oraz innych mechanizmów charakterystycznych dla gier. W tym celu wykorzystuje się odznaki, rankingi, punktację oraz inne angażujące klientów elementy kojarzone z gier.
  • Bonus za polecenie jest mechanizmem stosowanym przez marki, w którym klient firmy zachęca nowych klientów do skorzystania z usług lub produktów. W sytuacji, gdy nowy klient dokona zakupu z polecenia zarówno on, jak i osoba polecająca otrzymają określone bonusy z tego tytułu.
  • Programy VIP to specjalne oferty dla najważniejszych klientów, które mogą obejmować ekskluzywny dostęp do promocji, wydarzeń, prezentów, a nawet osobistego doradcy.

Personalizacja oferty w e-commerce - jak ją wykorzystać?

Personalizacja oferty jest niezwykle istotnym procesem, który pozwala lepiej zrozumieć zachowania zakupowe swoich klientów oraz wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Personalizację można wykorzystać na różne sposoby, które przyczynią się do rozwoju twojego sklepu e-commerce oraz zbudowania zaufania i sympatii klientów, należą do nich:
  • personalizowane oferty specjalne tworzone na podstawie historii zakupów oraz preferencji klientów. Aby zachęcić do zakupu, można zaoferować specjalne kody rabatowe, albo darmową wysyłkę. Ofertę tego typu najlepiej dostarczyć klientowi za pośrednictwem wiadomości e-mail, SMSów marketingowych, lub na stronie produktu w ostatnio wyszukiwanych przedmiotach.
  • e-maile marketingowe, które mogą służyć nie tylko do zawiadamiania o ofertach specjalnych, ale również mogą powitać nowych klientów i proponując zniżkę na pierwsze zakupy, czy zaprezentować bestsellery.
  • rekomendacje produktów- na podstawie ostatnio przeglądanych oraz najchętniej wybieranych przez innych klientów produktów, można przedstawić klientom propozycje, które z pewnością ich zaintrygują. Na podstawie tego, z czym inne osoby zestawiły dany produkt, można polecić je również innym, co może znacznie ułatwić zakupy oraz nakłonić do kupna podobnych.
  • powiadomienia o dostępności produktów- ustawienie powiadomień o dostępności poszukiwanych produktów może znacznie wpłynąć na doświadczenia klienta. W sytuacji, w której w sklepie nie ma aktualnie odpowiedniego rozmiaru, klient może ustawić powiadomienie, które poinformuje go w sytuacji uzupełnienia stanów magazynowych.
  • spersonalizowane porady dotyczące zakupów- jeżeli klient dokonał zakupu w waszym sklepie, możecie podesłać mu artykuł z bloga nawiązujący do konkretnego produktu, który pokaże jego zalety, oraz ułatwi zaznajomienie się z nim.

Jak wykorzystać spersonalizowane oferty?

Jeżeli prowadzisz działalność usługową lub handlową, wiesz już, jak przydatne jest zastosowanie programów lojalnościowych. Jednak czy wiesz, jak odpowiednie wykorzystanie oferty lojalnościowej wpływa na zwiększenie sprzedaży? W tym celu przyda Ci się personalizacja oferty w celu jak najlepszego dopasowania jej do klienta. Różnego rodzaju pakiety lojalnościowe doskonale się w tym sprawdzą i pozwolą stworzyć spersonalizowane oferty pod dany typ klienta, który korzysta z naszych produktów lub usług. Poniżej przedstawiamy sprawdzone sposoby na to, jak możesz wykorzystać personalizację w pakietach lojalnościowych, by przyniosły korzyści nie tylko twojej firmie, ale również twoim klientom.
  • Za pomocą personalizacji klient otrzyma dokładnie to czego potrzebuje, bez konieczności przeglądania wielu produktów. Historia zakupów podsunie proponowane produkty, które ułatwią klientowi dokonania wyboru, a dodatkowo pokaże również pasujące produkty, które mogą się przydać, by stworzyć zestaw na podstawie spersonalizowanej oferty.
  • Jeżeli klienci biorą udział w programach lojalnościowych, można dostosować do poszczególnych z nich personalizowane oferty specjalne, które będą dostosowane do ich wcześniejszych transakcji. Na przykład jeżeli klient interesuje się konkretną marką lub kategorią produktu, możesz wykorzystać to i wysłać mu kod rabatowy, który zachęci go do zakupu. Doceń to, że klient jest lojalny wobec twojego sklepu i zaproponuj specjalne kody rabatowe lub inne bonusy, dzięki którym poczuje, że jest dla Ciebie ważny.
  • Dobrym pomysłem jest wykorzystywanie spersonalizowanej komunikacji z klientami, gdzie używa się ich imion oraz bazuje się na ich indywidualnych preferencjach. Warto także oferować urodzinowe prezenty lub zniżki, aby w tym szczególnym dniu mogli skorzystać z ze specjalnej oferty. Takie działania z pewnością zostaną docenione i odebrane w pozytywny sposób.
  • Buduj społeczność swojej marki na podstawie programów poleceń i nagradzaj aktywnych użytkowników oraz nowych klientów nagrodami. Nie bój się prosić o opinie, może to znacznie wpłynąć na wizerunek twojej firmy w oczach odbiorców, oraz nagradzaj osoby aktywne za wyrażenie swojego zdania.
Personalizacja oferty sklepu w programie lojalnościowym jest niezwykle istotnym elementem budowania trwałych i wartościowych relacji z klientami. Z pomocą personalizacji możemy znacznie zwiększyć zaangażowanie oraz lojalność swoich odbiorców, tworząc atrakcyjne i efektywne programy lojalnościowe, spełniające oczekiwania klientów. Działania tego typu przyczynią się do stworzenia pozytywnego wizerunku marki oraz zwiększą jej konkurencyjność na rynku. Warto więc zainwestować w personalizację ofert, by móc stworzyć silny i solidny brand, oparty na lojalnych klientach, którzy docenią ogrom naszych działań włożonych w rozwój marki.