Dynamiczny świat biznesu wymaga od nas ciągłej walki z konkurencją o pozyskiwanie klientów, bez względu na to czy prowadzimy małą lokalną firmę, czy międzynarodową korporację. Przyciągnięcie nowych i utrzymanie stałych klientów jest kluczową kwestią, którą należy bez przerwy pielęgnować, by móc osiągnąć zamierzone cele, a tym samym rozwijać firmę.
To właśnie dlatego powinniśmy wciąż zgłębiać wiedzę na temat tego, jak pozyskać potencjalnych odbiorców oraz ich zaufanie, co zrobić, by trafić do grupy docelowej, zdobyć lojalność klientów i stać się liderem w swojej branży. Właśnie w tym celu należy wykorzystywać różnego typu narzędzia tj. social media, content marketing,
program lojalnościowy, czy odpowiednio zoptymalizowana strona www, które wspomogą budowanie relacji, tworzenie zainteresowania i sprawią, że potencjalni klienci zostaną z nami na dłużej.
Z tego artykułu dowiecie się, jak dużą rolę w każdym biznesie odgrywa pozyskiwanie nowych oraz utrzymanie obecnych klientów. Pokażemy wam, jakie są najczęściej wykorzystywane w tym celu narzędzia oraz wskażemy najbardziej skuteczne sposoby na pozyskanie nowego klienta do waszego biznesu.
Dlaczego pozyskiwanie klientów jest kluczową kwestią dla każdego biznesu?
Pozyskiwanie nowych klientów to jedna z najważniejszych kwestii, w każdym biznesie, bez względu na jego wielkość oraz branżę. Oprócz oczywistości, jakimi są zwiększenie sprzedaży i generowanie przychodów, proces pozyskiwania klientów wiąże się jeszcze z innymi korzyściami, które mają znaczny wpływ na rozwój firmy, przyjrzyjmy się im bliżej.
- Pozyskiwanie klientów wiąże się z rozszerzeniem bazy odbiorców, dzięki czemu firma zyskuje większy potencjał nie tylko na rozwój, ale i promocję. Nowi klienci, którzy skorzystali z naszych usług lub produktów i są z nich zadowoleni, z pewnością polecą je swoim bliskim. Otwiera to przed nami nowe możliwości, które umożliwiają dotarcie do nowego grona odbiorców.
- Konkurencyjność- bez względu na branżę, w jakiej działamy, konkurencja zawsze jest wysoka, a marki wciąż prześcigają się w metodach zdobywania klientów. Aby utrzymać się na rynku, musimy opracować własny sposób na to, by zachęcić potencjalnego klienta do wybrania właśnie naszej oferty i wyróżnienia się spośród innych. W tym przypadku pozyskanie klientów może przyczynić się do wyprzedzenia konkurencji, a także utrzymania na rynku.
- Zwiększenie świadomości marki- w procesie pozyskiwania klientów często wykorzystuje się innowacyjne działania marketingowe, które możemy testować, by wybrać te najbardziej skuteczne. Nowoczesne metody pozyskiwania klientów sprawiają, że dociera ona do znacznie większej liczby odbiorców, staje się bardziej rozpoznawalna, a jej cele i wartości trafiają do potencjalnych odbiorców, którzy zaczynają się z nimi utożsamiać.
- Dywersyfikacja ryzyka- znaczna baza klientów zapobiega ryzyku, które może wystąpić w przypadku, gdy cała firma opiera się na jednym lub kilku klientach. W sytuacji, gdy któryś z nich przestałby korzystać z usług lub produktów naszej firmy, ryzyko zmniejszenia dochodów znacznie by wzrosło, a nie możemy pozwolić na sytuację, w której firma nagle traci główny dochód. Dlatego należy wciąż pozyskiwać nowych klientów, by zapobiec w sytuacji, w której nasz biznes staje się nierentowny.
Pozyskiwanie klientów- sprawdzone sposoby
Jak już wiemy, pozyskiwanie klientów jest kluczowym elementem każdej strategii biznesowej. Proces ten obejmuje szereg działań, które mają za zadanie przekonanie potencjalnych klientów do skorzystania z produktów lub usług firmy i sprawienia, że staną się oni naszymi stałymi klientami. Aktualnie, gdy w każdej branży konkurencja jest silna, należy znaleźć sposoby na to, by móc wyróżnić się na tle innych na tyle, by potencjalnemu klientowi spodobała się właśnie nasza oferta. Często dopracowany wysokiej jakości produkt lub usługa nie wystarczą, w tym celu należy wykorzystać dostępne narzędzia, które pomogą nam zyskać nowych klientów, a tym samym rozwinąć nasz biznes.
Jak pozyskiwać klientów za pomocą social media
Media społecznościowe to niezwykle potężne narzędzie, które można wykorzystać w rozmaitych celach marketingowych m.in. do pozyskiwania nowych klientów. Social media pozwalają nie tylko na zdobycie uwagi odbiorców i budowania świadomości marki, ale również skłaniają ich do interakcji oraz umożliwiają tworzenie długoterminowych relacji z nimi. Aby zacząć pozyskiwanie klientów z pomocą mediów społecznościowych należy na początek zdefiniować odpowiednią platformę, z której korzysta większość naszych klientów, najczęściej jest to Instagram, TikTok, Facebook, ale też LinkedIn. Następnym krokiem jest utworzenie profilu firmy na danej platformie i sumienne zaplanowanie harmonogramu postów, wśród których znajdą się treści, zdjęcia, filmy video lub inny content dopasowany do grupy docelowej. Rozplanowanie postów i utrzymanie spójnego, estetycznego wizerunku pozwoli utrzymać zaangażowanie odbiorców i wzbudzenie ich ciekawości odnośnie produktów lub usług firmy, dzięki czemu będą oni bardziej skłonni do skorzystania z oferty i przetestowania jej samodzielnie.
Oferuj bonusy - ułatwi to pozyskiwanie nowych klientów
Oferowanie różnego rodzaju rabatów, bonusów lub nagród to świetny sposób na zdobycie nowych klientów oraz utrzymanie starych. W tym celu można wykorzystać darmowe wersje próbne, zniżki na pierwsze zakupy dla nowych klientów, bonusy do zakupów, lub inne drobne upominki, które znacznie wpłyną na wizerunek marki w oczach potencjalnych klientów oraz wzbudzą ich sympatię. Ważne, by w tym przypadku dostarczyć klientowi jak najlepsze doświadczenie, dlatego należy zadbać o to, by z twojej strony wszystko było dopięte na ostatni guzik. Przesyłki powinny być estetyczne i schludne, a e-maile pełne konkretnych informacji, dzięki czemu klienci będą czuć się usatysfakcjonowani, co znacznie wpłynie na budowanie ich lojalności wobec marki.
Zachęć do działania potencjalnych klientów
Wykorzystaj swoje materiały promocyjne do zachęcenia potencjalnych klientów do dołączenia do społeczności twojej marki. Publikuj posty, organizuj konkursy, rozdania i staraj się nawiązać relacje z potencjalnymi klientami, zachęcając ich do wzięcia w nich udziału. Zachęcaj nie tylko do zakupu, ale również do polubienia postów, zaobserwowania konta firmy na portalach społecznościowych, oznaczenia firmy w poście, udostępnienia materiałów, czy wzięcia udziału w ankiecie. Tego typu działania nie tylko przełożą się na zysk, ale także na zwiększenie zaangażowania klientów w życie marki. Możesz w tym celu wykorzystać e-mail marketing, posty i reklamy w social mediach, czy informacje na stronie www.
Wykorzystaj opinie obecnych klientów
Aby pozyskać klienta z pomocą obecnych odbiorców marki, należy sprawić, by byli oni jak najbardziej usatysfakcjonowani z produktów, usług, obsługi klienta oraz wszelkich innych działań marketingowych związanych z marką. Jeżeli zadowoleni klienci chętnie dzielą się zdjęciami produktów w social mediach, oznaczają markę, zostawiają po sobie pochlebne komentarze lub recenzje, to marka znacznie zyskuje w oczach nowych klientów. Klienci będą znacznie bardziej skłonni do przeczytania recenzji osób niezwiązanych z firmą, dlatego właśnie opinie klientów są tak istotne i stanowią rzetelne źródło informacji. Aby móc otrzymać jak najlepsze komentarze, musimy sprawić, by klienci naszej firmy byli zadowoleni z przebiegu całego procesu zakupowego. W tym celu musimy zadbać nie tylko o produkt, ale również estetykę opakowania, wysoką jakość obsługi klienta, które znacznie wpłyną na zadowolenie klientów tych obecnych i tych przyszłych.
Spraw, by twoja firma była dostępna dla przyszłych klientów
Przy promocji marki strona www nie wystarczy, należy jeszcze stworzyć jej inne profile w social mediach, które będą umożliwiały użytkownikom dotarcie do niej. Na wszystkich tych profilach musimy zawrzeć niezbędne informacje odnośnie kontaktu (numer telefonu do siedziby lub przedstawiciela firmy, adres e-mail, adres korespondencyjny), które umożliwią odbiorcom kontakt z firmą zawsze wtedy, gdy będą tego potrzebować. Oprócz tych danych powinniśmy również dodać godziny otwarcia, mapa lokalizacji, czy menu jeśli jest to restauracja. Im więcej informacji potencjalni klienci znajdą w internecie, tym większe szanse na zdecydowanie się właśnie na to konkretne miejsce.
Korzystaj z content marketingu
Odpowiednio dobrane treści są niezbędne do stworzenia spójnego i silnego wizerunku marki w internecie oraz w oczach jej odbiorców. Jednak aby tak się stało, należy tworzyć jakościowy content marketing, dostosowując jego formę do konkretnych mediów, które przyciągają najwięcej odbiorców z grupy docelowej. Konta firmy w mediach społecznościowych, blog z przydatnymi poradami odnośnie produktów to doskonałe narzędzia, które należy wykorzystać, by zdobywać nowych klientów. Posty w social mediach powinny być chwytliwe i przyciągać uwagę, z kolei posty na blogu powinny przybliżać odbiorcom ofertę firmy i w praktyczny sposób odpowiadać ich potrzebom i zapytaniom. Takie działania pozwolą na utrzymanie zainteresowania obecnych klientów oraz zaciekawią nowych, jednocześnie zwiększając rozpoznawalność marki w ich oczach.
Zoptymalizuj swoją stronę internetową pod kątem SEO
Nie ma lepszego narzędzia do zwiększenia rozpoznawalności w internecie niż SEO. To właśnie dzięki niemu mamy możliwość zaistnienia w wyszukiwarce oraz świadomości odbiorców. Mimo tego, że działania SEO są długoterminową strategią, należy w nie zainwestować, by po czasie móc czerpać z niej korzyści. W tym celu warto skorzystać z usług profesjonalistów, którzy zadbają o odpowiednią optymalizację strony www, aby była widoczna dla właściwych haseł, które zapewnią jej widoczność, dzięki czemu potencjalny klient będzie miał możliwość skorzystania z produktów lub usług firmy.
Współpracuj z innymi markami
Nawiązanie kontaktów partnerskich z innymi markami może mieć duży wpływ w pozyskiwaniu nowych klientów. Na przykład współpraca z większą, bardziej rozpoznawalną firmą o podobnej bazie klientów może okazać się korzystna dla obu firm, biorąc pod uwagę podział kosztów poniesionych na działania marketingowe oparte na wzajemnej promocji. To również dobra okazja na wspólne stworzenie eventu, który pozwoli zwiększyć bazę klientów oraz świadomość nowych odbiorców odnośnie obu marek.
Pozyskiwanie klientów jest kluczem do sukcesu każdej firmy, bez względu czy to wielka korporacja, czy niewielki lokalny sklep. Każda marka musi wciąż dostosowywać się do dynamicznych warunków rynkowych oraz oczekiwań klientów, by móc sprostać wyzwaniom wymagającym od nich kreatywności i wytrwałości. Aby pozyskać nowych klientów, należy wykorzystywać różnorodne strategie oraz narzędzia, które pozwolą budować trwałe relacje oraz konkurencyjność na rynku. Tego typu działania nie tylko przyciągną nowych odbiorców, ale również przyczynią się do budowania silnego wizerunku marki oraz jej reputacji, dlatego tak ważne jest stała inwestycja w rozwój oraz podejście do klientów.