Dyskusji o roli marketingu w firmie nie da się rozpocząć bez wcześniejszego ustalenia, czym właściwie marketing jest i w jaki sposób wpływa na istnienie firmy. Dopiero w następnej kolejności można rozpatrzeć wszystkie aspekty związane z marketingiem w firmie i najważniejszymi kwestiami, jakich dotyka.
Dla każdego posiadacza własnego biznesu, szczególnie w dzisiejszych czasach pełnych doskonale zorganizowanej konkurencji, marketing jest jedną z głównych spraw, o jakie należy zadbać. To od niego zależy pozycja marki na rynku, liczba posiadanych klientów oraz realna możliwość rozwoju.
Marketing w działalności gospodarczej – prosta definicja
Czy zastanawiałeś się kiedyś, czy napoje marki Coca-Cola pojawiałyby się na stołach ludzi we wszystkich krajach świata lub, czy buty Adidas byłyby numerem jeden w świecie sportu, gdyby nie doskonale przygotowany dział marketingu każdej z tych marek? Marketing firmy ma na celu dwie podstawowe rzeczy: dotarcie do klientów oraz sprzedanie im posiadanych usług bądź produktów. W ten sposób zaspokaja się dwie inne potrzeby, dla których powstają firmy jako takie. Chodzi tu o odpowiedź na potrzeby docelowej grupy odbiorców poprzez sprzedaż określonych dóbr. Zjawisko to, zgodnie z definicją, można podzielić na trzy kategorie.
Pierwszą z nich jest marketing zewnętrzny, którego celem jest przemyślenie, zaprojektowanie i stworzenie produktów celujących dokładnie w gusta i oczekiwania klientów. Na tym etapie należy również ustalić cenę, a następnie znaleźć odpowiednią strategię rozprowadzania produktu oraz jego promowania. Marketing zewnętrzny nie będzie jednak działał, jeśli w strukturach firmy zabraknie efektów marketingu wewnętrznego. To w jego ramach szkolona jest kadra pracownicza, która zdobywa wiedzę na temat nowego produktu oraz metody sprzedaży. To również bardzo ważna rzecz ze względu na jakość obsługi klienta – właśnie w tym miejscu załoga szkoli i szlifuje swoje dotychczasowe umiejętności i doświadczenie w pracy z klientem. Trzeci rodzaj marketingu to marketing interakcyjny, opierający się na budowaniu relacji pomiędzy marką a odbiorcą, a konkretniej – między klientami a obsługującymi ich pracownikami. Ci ostatni są w tym zakresie oceniani pod kątem umiejętności, kwalifikacji, jakości obsługi oraz wiedzy.
Jak działa marketing dla firm?
Marketing firmy to przede wszystkim bardzo konkretna informacja dla klienta. To sposób na dotarcie do określonej grupy docelowej, zawiązanie więzi i podtrzymanie jej na jak najdłuższy czas właśnie dzięki posiadaniu produktów oraz usług odpowiadających ich oczekiwaniom, oraz potrzebom - również tym nieuświadomionym. Dobrze przygotowana strategia marketingowa ma służyć długofalowemu sukcesowi, ma pozwolić marce zaistnieć na rynku, wzbudzić zaufanie klientów i stanowczo wyróżnić się na tle konkurencji.
O marketingu w działalności gospodarczej najczęściej myśli się jedynie na początku rozkręcania biznesu, kiedy przedsiębiorca chce zwrócić na siebie oczy klientów. Jednak to nie chwilowymi kampaniami największe brandy zawojowały rynek, a właśnie konsekwentnym realizowaniem kolejnych etapów przygotowanych strategii. Jej najważniejszą częścią jest niedopuszczenie, aby klienci zapomnieli o Twoich produktach i usługach. Przedsiębiorstwo będzie bowiem osiągać zyski jedynie wtedy, gdy zainteresowanie nim nie będzie w żadnym stopniu maleć.
Czy marketing w firmie to tylko reklama?
W pierwszej chwili może się wydawać, że marketing dla firm konstruowany jest w taki sposób, aby koncentrował się na chwytliwych hasłach reklamowych oraz wpadających w ucho i zapadających w pamięć reklamach. W rzeczywistości jednak reklama to tylko jeden z trybów, które muszą sprawnie pracować, aby cały mechanizm nie zatarł się przedwcześnie.
Dobrze skonstruowane działania marketingowe w firmie będą skupiać się na wielu aspektach i wykorzystywać jeszcze więcej z nich. Bazą będzie zawsze wnikliwa analiza rynku oraz największej konkurencji, śledzenie ich poczynań oraz umiejętna odpowiedź na ich działania i wprowadzane strategie. Siłą rzeczy poprawia się dzięki temu nie tylko pozycja firmy wśród innych jej podobnych, ale także zmienia się na lepsze jakość – czy to usług, czy samych produktów. Dzięki analizie bowiem dokładnie widać, jakich produktów oczekują klienci i jakie wybierają z oferty podobnych marek. Wszystko to wpływa również na proponowane ceny, ustalanie regularnych czy ich czasowych obniżek lub akcji promocyjnych. W ostatecznym rozrachunku, poza oczywistym, czyli reklamą, marketing w firmie służy także do umacniania swojej pozycji, budowania pozytywnego wizerunku wśród własnych klientów oraz wszystkich nowych, potencjalnych grup docelowych oraz możliwości ekspansji na kolejne rynki.
Jakie są najważniejsze powody, aby inwestować w marketing w działalności gospodarczej?
Nie masz się co oszukiwać – niezależnie od miejsca i etapu w swoim biznesie, w jakim się aktualnie znajdujesz, nie ruszysz do przodu i nie będziesz się rozwijać, jeśli nie zaczniesz inwestować w marketing w swojej działalności gospodarczej.
Pierwszym powodem, dla którego naprawdę warto zainteresować się na poważnie tworzeniem strategii marketingowej, jest możliwość dotarcia do nowych klientów oraz utrzymanie dobrych relacji z obecnymi. Właśnie dlatego marketing skupia się głównie na produkcie lub usłudze i jego dokładnemu przedstawieniu oraz zareklamowaniu na rynku, a także powiązaniu go z potrzebami klientów. Im więcej powiesz na temat swojego produktu, im lepiej pokażesz wszystkie jego aspekty, zalety i przewagę nad konkurencją, tym większe masz szanse stanąć na podium wśród liderów zestawienia.
Jeśli dobrze to przemyślisz, a kampania będzie miała solidny fundament w postaci rzetelnie przeprowadzonych badań oraz analiz, klient sam będzie się z przyjemnością angażować w Twój biznes. Musisz mu jedynie dać coś, co go zaintryguje i pozwoli Cię zapamiętać jako markę wartą uwagi czy polecenia bliskim. A na tym przecież zależy Ci najbardziej.
Stąd już prosta droga do kolejnego, bardzo ważnego punktu, czyli wizerunku Twojej firmy, czyli Twojej reputacji. Ten punkt musi odpowiadać na najprostsze pytanie: dlaczego klient ma wybrać właśnie Twoją ofertę, jeśli u konkurencji można znaleźć podobne rozwiązania? Wiarygodność swojej marki i jej wizerunek także zbudujesz właśnie dzięki marketingowi firmy. Jej elementem będzie m.in. reklama czy sposób jej przekazu, ale także sama strona internetowa i jakość znajdujących się na niej informacji. Ostatecznie więc opracowana strategia marketingowa ma za zadanie zwiększyć zainteresowanie Twoim biznesem, zwiększyć sprzedaż oraz zyski i pomóc się rozwijać.
Na czym najmocniej powinien skupiać się marketing w firmie?
W każdym biznesie najważniejszy jest zawsze Klient – to jemu chcesz jak najlepiej zaprezentować swoje produkty i jego chcesz zachęcić do ich kupna. Jeśli ów ma się zainteresować na dłużej tym, co masz mu do zaoferowania, musisz mieć pewność, że trafiłeś w jego gust i oczekiwania, że jesteś w stanie rozwiązać jego problemy i znaleźć remedium, jakiego nikt inny nie był w stanie zaproponować. Dlatego marketing w firmie powinien skupić się w pierwszej kolejności na przeanalizowaniu samej grupy docelowej i określeniu tego, czego naprawdę szuka ona na rynku. Dopiero na tej podstawie można budować dalsze założenia i przygotowywać kolejne etapy strategii marketingowej, na przykład dobierając odpowiedni sposób komunikacji z klientami.
Równie ważne jest przeanalizowanie aktualnej sytuacji firmy, jej kondycji oraz miejsc, które należy podreperować przed dokonaniem szturmu na rynek.