LoyaltyClub Aplikacje lojalnościowe

Co to marketing automation oraz na czym polega?

02 listopada, 2022

Prowadzisz biznes i zależy Ci na indywidualnym podejściu do każdego klienta? Starasz się zaoferować najwyższy poziom obsługi, wspomóc fachową radą, polecić odpowiednie rozwiązania z Twojej oferty, czy przypomnieć o nadchodzących wydarzeniach i promocjach? Nie da się ukryć, że jest to sporo pracy iw przypadku 5 klientów dziennie jest to do zrealizowania, jednak co w przypadku, gdy baza Twoich klientów osiągnie setki lub tysiące? Marketing automation to rozwiązanie, którego potrzebujesz! Jest to sposób na indywidualne podejście do każdego klienta na ogromną skalę. Czym jest i na czym polega automatyzacja marketingu? Jakie płyną z niej korzyści? Zapraszamy do lektury!    

Czym jest marketing automation?

Marketing automation to narzędzie, dzięki któremu z łatwością zautomatyzujesz działania sprzedażowe, marketingowe i komunikacyjne w Twojej firmie. W ten sposób możesz wyeliminować powtarzające się czynności oraz zaoszczędzić ogromną ilość czasu. Twoi pracownicy już nie będą musieli np. raz za razem wysyłać wiadomości mailowych, czy wiadomości na czacie po wykonaniu określonej czynności na stronie (np. odpowiedzi na najczęściej zadawane przez potencjalnych klientów pytania). W sposób automatyczny będą tworzone również zestawienia danych z różnych źródeł, które są niezbędne do dalszej analizy. Automatyzacja tych procesów może bardzo szybko przynieść wymierne zyski, gdyż jako firma możesz trafić do konkretnej grupy odbiorców, co przekuwa się w pozyskiwanie potencjalnych nowych klientów. Większa liczba klientów do zwiększona sprzedaż produktów, czy usług. Warto podkreślić, że oprogramowanie do automatyzacji marketingu składa się z wielu funkcji i narzędzi, co powoduje, że każda firma może w szerokim stopniu dopasować ścieżki automatyzacji do własnych potrzeb.    

Na czym polega marketing automation?

Wiele osób zastanawia się nie tylko czym jest marketing automation, ale przede wszystkim - na czym polega. Automatyzacja marketingu to typowe działania przyczynowo-skutkowe dotyczące każdego procesu. Najpierw obowiązkowe jest zbudowanie ścieżki, która będzie określać sytuację, w której dojdzie do uruchomienia automatyzacji oraz przypisze odpowiednie działanie, które ma nastąpić. Co więcej, ścieżki mogą być ukierunkowane na określoną część użytkowników. Można określić również dodatkowe warunki, czy zastosować filtry. Warto podkreślić, że automatyzację można zastosować na każdym etapie lejka sprzedażowego. Nieważne, czy Twoja firma jest na etapie budowania świadomości marki i zainteresowania nią, czy na etapie konstruowania relacji i edukowania potencjalnego klienta, a może wspierania konwersji i podjęcia decyzji. Dostępne na rynku oprogramowania mogą mieć ogrom funkcjonalności, jednak przeważająca większość zawsze zawiera kilka typowych możliwości, które są też jasną informacją, że masz do czynienia właśnie z narzędziami do automatyzacji marketingu. Czas poznać najważniejsze z nich!    

Marketing automation - najważniejsze funkcjonalności

Wśród najważniejszych funkcjonalności na pewno należy wymienić CRM. Moduł CRM pozwala gromadzić wszelkie dane sprzedażowo-marketingowe. Marketing automation to doskonały sposób na bliską współpracę działu i sprzedaży i marketingu. Zgromadzenie istotnych danych w jednym miejscu pozwala na właściwą selekcję działań marketingu do starannie wybranej docelowej grupy odbiorczej. Kolejnym narzędziem jest monitorowanie zachowań kontaktów w witrynie internetowej, które możliwe jest poprzez zastosowanie technologii cookies. Dzięki temu możesz zidentyfikować działania wykonywane zarówno przez określoną grupę odbiorczą, jak i anonimowych użytkowników, którzy przeglądają Twoją stronę. Bardzo przydatną funkcjonalnością jest możliwość obsługi wielu kanałów komunikacji z jednego miejsca. W ten sposób szybko i sprawnie ustalisz, jakie i jakimi kanałami komunikaty już zostały otrzymane przez klienta i jak była jego reakcja. Na koniec warto wspomnieć też o takich praktycznych rozwiązaniach marketing automation, jak landing page, formularze, pop-up’y, powiadomienia web push, e-mail marketing, pozyskiwanie wartościowych leadów, czy treści dynamiczne. Duże znaczenie ma także zaawansowana analityka, pozwalająca na określenie rentowności danych działań marketingowo-sprzedażowych i możliwości ich ewentualnych optymalizacji.    

Korzyści wynikające z automatyzacji marketingu

Automatyzacja marketingu niesie za sobą wiele korzyści. Do najważniejszych należy m.in. oszczędność czasu i pieniędzy. Według badań, dzięki marketing automation, możliwe jest obniżenie budżetu dedykowanego marketingowi nawet o kilkanaście procent. Wśród zalet trzeba wymienić także możliwość pozyskania leadów sprzedażowych o wyższej jakości, rozbudowę bazy danych i wzrost jej produktywności oraz wzrost elastyczności prowadzonych kampanii marketingowych i ich personalizacji, na co główny wpływ mają posiadane dane o konkretnym kontakcie. Faktyczna poprawa wyników jest również możliwa dzięki zaawansowanym testom A/B. Na oddzielne wymienienie zasługuje przede wszystkim usprawnienie procesów sprzedażowych. Szereg funkcjonalności i narzędzi automatyzacji marketingu pozwala działowi handlowemu uzyskać informacje niezbędne z punktu sprzedaży. Należy tu wymienić m.in. powiadomienia o wizycie na dedykowanej podstronie (np. z cennikiem), zawiadomienia dot. tego, na jakim etapie lejka sprzedażowego w danym momencie znajduje się lead oraz jaką posiada historię zainteresowania określoną usługą lub produktem. System do automatyzacji marketingu gwarantuje też długoterminową relację z obecnym klientem oraz zwiększa możliwości na jego utrzymanie.    

Marketing automation - od czego zacząć?

Wdrożenie automatyzacji marketingu w Twojej firmie to kilkuetapowy proces, który wiąże się z podjęciem wielu decyzji. Przede wszystkim należy sobie odpowiedzieć na pytanie, co chcesz osiągnąć dzięki marketing automation. Czy najistotniejsze są dla Ciebie generowane leady, zwiększona konwersja, czy konsekwentnie budowana świadomość marki lub lojalność klienta? Odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci ustalić zasady automatyzacji. Ważne jest też to, w jaki sposób następować będzie przepływ leadów do działu handlowego. Kolejne kroki to wybór platformy lub narzędzi, które będą dedykowane Twojej działalności oraz ustalenie mierników sukcesu, czyli wskaźników będących miarą efektywności. Może to być m.in. współczynnik konwersji, kliknięć (CTR), czy otwarć (OR). By marketing automation był skuteczny warto zadbać także o posiadaną bazę kontaktów i sprawdzić ją pod kątem ewentualnych błędów, które uniemożliwiałyby automatyzację. Działania z zakresu automatyzacji marketingu warto powierzyć specjalistom. Rewelacyjnym rozwiązaniem jest oferowany przez naszą firmę dedykowany Twoim klientom program lojalnościowy, który pozwoli Ci każdego dnia zwiększać przychody swojej firmy. Serdecznie zapraszamy do kontaktu oraz nawiązania współpracy.